Take me to your leader (2)

En liten post for de av oss, vel kanskje bare meg, som ønsker å lage sine egne fortommer. Note to self: husk å bestille nytt spiss materiale i 2023.

Forberede seg til tur

Når jeg skal forberede eller pakke for en fisketur har jeg en enkel huskeregel. Jeg starter med det som er nærmest fisken, og jobber meg innover. Altså, fluer først, deretter fortom, så line, stang, snelle osv. Til sist trivielle saker som klær, mat og overnatting. Men folk er jo forskjellig, noen insisterer på å sove og spise hver dag i stedet for å fiske.

Lang fortom, stor flue, lett snøre. Foto: Raymond Eilertsen.

Bygge fortom

Men altså nær fisken og derfor viktig, fortom; i gamle dager var et vanskelig å finne gode ferdige fortommer. De var som regel for korte, but-delen var for tykk, og de var for stive. Når du kaster overfører du energi via snøret og helt ut i fortommen. Jo stivere den er, jo større motstand mot å rulle over. En stiv fortom fører også til mer micro-drag.
Så jeg begynte å knytte mine egne fortommer, og nå inngår det som en fast del for å forberede sesongen selv om det kanskje finnes gode ferdig taperte fortommer. Jeg har funnet ut at et enkelt oppsett av mono med 60% av lengden til but-del (nærmest fluelina) og 20% til midtdel og spiss. Noen synes kanskje overganger blir for store? Vel, prøv de selv J.

Ferdig knyttet fortom ( I ) med løkke og fortomsring.

Tre ulike fortommer

Til det meste av mitt fiske fiske holder det med 3 typer. Disse bruker jeg til snører #2 -6:

I. Lang ørret/laksefortom, dvs minimum 16’ (ca 4,9 meter). For å få lengre flyt har jeg ofte en overdreven lang spiss (0,25 – 0,16 mm).
2,9 meter 0,50mm – 1 meter 0.35mm.

II. Kort lett ørretfortom på 12’. Spiss er 0,20 -0,16 mm
2,2 meter 0,45mm – 0,72 meter 0,30mm.

V. Streaking Caddis / nymfe fortom på 12’. Spiss er 0,25 (SC) – 0,16 mm (nymfe). Til nymefiske kan spissen være opp til 4 meter avhengig av dybde.
2,2 meter 0,50mm – 0,72 meter 0,40mm.

Materiale til but-del, midt-del og for å lage løkke.

I enden mot fluesnøret lager jeg en løkke for å enkelt kunne skifte fortom. Knute for løkke synes jeg blir for tykk, så jeg lager en løkke ved å legge enden dobbelt og surre med tynn mono rundt (ca 1 cm). Det enklest er å bruke bobbin fra fluebinding og slenge denne rundt løkken. Etter å ha avsluttet med et par whip-finish (eller flere halvstikk) sikrer jeg med lynlim.  Jeg merker de med sprittusj ved løkka med romertall (I = tynn strek rundt, osv).
Midt-stykket knytes med kirurg-knuten, og i enden har jeg en 1,5 mm fortoms-ring slik at fortommen ikke blir kortere for hver gang jeg skal skifte spiss. Det vanskeligste er å finne mono til den tykke delen som er myk nok, og dermed har lite minne. Ofte kan billigst være best fordi den er mykere, og jeg bruker nå det kjente Biltema merket til 0,50mm. Til 0,45 og midt-del liker jeg Suffix Camo som er, vel, kamo-farget.

Fortomspiss

Materiale til fortomsspiss.

Jeg er ikke venner med knute-gnomene. Så jeg skifter spiss ofte. Jeg liker ikke de små spolene med fortoms materialer som bare holder til 2 fortomskifter, så jeg kjøper 300 meter spoler med Damyl Tectan og Shimano Technium som jeg spoler over på mindre spoler. Disse holder seg godt dersom de oppbevares kaldt og mørkt. Om disse er bedre enn andre merker vet jeg ikke, men de er velprøvde. Shimano mono-en er gråfarget og virker veldig mekanisk slitesterk.

Resultat med lang fortom, stor flue, lett snøre. Foto: Raymond Eilertsen.

Published by alfsollund

Amateur photographer

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started